تبخال چیست و چگونه درمان می‌شود؟

مشاوره پزشکی تلفنی و آنلاین

تبخال چیست و چگونه درمان می‌شود؟

۱,۲۷۴ بازديد

به طور کلی ویروس تبخال نوع رایجی از ویروس است. براساس گزارش سازمان  بهداشت جهانی حدود 67 درصد از افراد زیر 50 سال در سراسر جهان به عفونت HSV-1 و 13 درصد زیر 50 سال به عفونت HSV-2 مبتلا هستند.

در این مقاله علائم تبخال تناسلی و دهانی، نحوه درمان و پیشگیری از این عفونت‌ها را بیان می‌کنیم. ثبت نوبت از دکتر متخصص پوست و مو از طریق دکترتو از اینجا امکان‌پذیر است. دکتر پوست و مو در مشهد، دکتر پوست و مو در شیراز| دکتر پوست و مو در اصفهان| دکتر پوست و مو در رشت و …

تبخال چیست؟

تبخال ناشی از عفونت یا ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است. این ویروس می‌تواند باعث ایجاد زخم یا تاول در داخل یا اطراف دهان یا اندام تناسلی شود.

به‌طور کلی دو نوع HSV وجود دارد:

  • ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1): باعث تبخال دهانی می شود که معمولاً دهان و پوست اطراف را درگیر می کند اما می تواند ناحیه تناسلی را نیز تحت تأثیر قرار دهد؛
  • ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2): معمولاً باعث تبخال تناسلی می‌شود که از طریق رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شود‌.

دکتر متخصص پوست و مو در دکترتو، متشکل از بهترین پزشکان با تخصص پوست،مو وزیبایی می‌باشد. شما‌ می‌توانید از لیست بهترین دکتر پوست،مو و زیبایی، یکی ازدکترهای پوست را انتخاب و با امکان ثبت نوبت آنلاین در دکترتو، به آن دکتر مراجعه کنید. علاوه بر نوبت حضوری متخصص پوست، آدرس و شماره تماس پزشک در پروفایل آنها در دسترس است. دکترهای پوست دکترتو در شهرهای مختلف از جمله: دکتر پوست کرج، اصفهان، تبریز، اهواز، ارومیه و … آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستند

تفاوت بین HSV-1 و HSV-2 چیست؟

تبخال نوع HSV-1 از طریق تماس با ویروس در بزاق یا پوست پخش می‌شود و معمولاً دهان و صورت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اما تبخال نوع HSV-2 از طریق تماس جنسی پخش می‌شود و معمولاً اندام تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر یک از انواع HSV می‌تواند در هر ناحیه‌ای از پوست که در تماس با ویروس باشد ظاهر شود.

تبخال دهانی چیست؟

بیش از نیمی از بزرگسالان آمریکایی تبخال دهانی را تجربه می‌کنند. برخی تخمین‌ها می‌گویند که تا 80 درصد از بزرگسالان آمریکایی تبخال دهانی دارند.

تبخال دهان در درجه اول توسط HSV-1 ایجاد می‌شود، اگرچه ممکن است عفونت HSV-2 در اطراف دهان نیز وجود داشته باشد.

فرد مبتلا به تبخال دهان ممکن است ابتدا احساس خارش، سوزش یا گزگز در اطراف دهان، لب‌ها یا زبان داشته باشد. همچنین ممکن است زخم یا تاول‌های کوچک در این نواحی یا هر جای پوست مشاهده شود.

تقریباً چهار تا شش روز پس از شروع گسترش این تبخال‌ها، با تشکیل پوسته شروع به بهبود می‌کنند. شیوع تبخال دهان می‌تواند دو تا سه هفته طول بکشد.

تبخال چیست و چگونه درمان می‌شود؟

علائم تبخال دهان

تبخال دهان باعث ایجاد تاول‌هایی می‌شود که در داخل یا اطراف لب‌ها و دهان ایجاد می‌شود. گاهی اوقات این تاول‌ها در جای دیگری روی صورت یا زبان و به ندرت در سایر نواحی پوست نیز ایجاد می‌شوند.

راه‌های ابتلا به تبخال

سوال رایج این است که چگونه افراد به تبخال اطراف دهان  مبتلا می‌شوند؟

یک فرد مبتلا به HSV-1 (هرپس سیمپلکس نوع 1) می‌تواند بیماری خود را به شخص دیگری منتقل کند. این انتقال ممکن است توسط یکی از روش‌های زیر اتفاق افتد:

– بوسیدن؛

– لمس کردن پوست فرد، مانند

نیشگون گرفتن گونه کودک؛

– استفاده از اشیاء مشترک مانند ظروف نقره، تیغ و… .

علائم تبخال

علائم تبخال ممکن است ابتدا با حساس سوزن سوزن شدن، خارش یا سوزش شروع شود و پس از آن فرد متوجه ایجاد زخم یا تاول در اطراف دهان یا اندام تناسلی شود.

علائم معمولاً ۲ تا ۲۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ایجاد می‌شوند.

علت ابتلا به تبخال چیست؟

ویروس هرپس سیمپلکس از فردی به فرد دیگر و از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود. شما می‌توانید با لمس زخم تبخال به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا شوید. با این حال، اکثر مردم هرپس سیمپلکس را از یک فرد آلوده که زخم ندارد می‌گیرند که پزشکان این راه انتقال را ریزش ویروسی بدون علامت می‌نامند.

عوارض تبخال

عوارض جدی که ممکن است از عفونت HSV ایجاد شود عبارتند از:

– عفونت چشم؛

– زخم چشم؛

– آسیب مغزی؛

– تشنج؛

– کوری؛

– مرگ نوزاد در صورت ابتلای مادر به تبخال.

پیشگیری از تبخال

هیچ واکسنی وجود ندارد که از گسترش این عفونت ویروسی مسری جلوگیری کند. با این حال، راه هایی برای محافظت از خود و دیگران در برابر ابتلا به تبخال وجود دارد که شامل موارد زیر خواهند شد:

– به اشتراک گذاشتن غذا و ظروف شخصی با افرادی که تبخال یا زخم دارند؛

– اجتناب از تماس نزدیک و فیزیکی با افراد آلوده؛

– در صورت ابتلا به تبخال تناسلی، رابطه جنسی ایمن را انجام دهید و فوراً به همسر خود اطلاع دهید؛

– تقویت سیستم ایمنی.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به عفونت هرپس سیمپلکس هستند؟

هر کسی بدون توجه به سن می تواند به HSV مبتلا شود. اگر در معرض HSV هستید، احتمالاً به این ویروس مبتلا خواهید شد.

به یاد داشته باشید، HSV بسیار رایج است؛ اما از آنجایی که اغلب بدون علامت است، بسیاری از افرادی که با این ویروس زندگی می‌کنند، هیچ نشانه‌ای نداشته یا متوجه نمی‌شوند که به HSV مبتلا شده‌اند.

ممکن است در شرایطی که به هر یک از موارد زیر نزدیک‌تر هستید احتمال بیشتری برای ابتلا به ویروس داشته باشید:

– داشتن یک شریک جنسی که با HSV زندگی می‌کند و به آن مبتلا است؛

– در صورتی که جز افرادی هستید که بدون استفاده از کاندوم یا سایر روش‌های پیشگیری از بارداری، رابطه جنسی دارید؛

– همچنین در صورتی که شرکای جنسی متعددی دارید.

روش‌های درمان تبخال

تبخال چیست و چگونه درمان می‌شود؟

درحال حاضر هیچ راهی برای درمان تبخال وجود ندارد، اما داروهای ضد ویروسی خوراکی برای درمان زخم‌ها، تسریع روند بهبود و محدود کردن شیوع این تبخال‌ها در دسترس هستند که برای مشاوره بیشتر می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

به منظور تشخیص به موقع تبخال، نوع آن و نیز حفظ سلامت خود، در صورتی که هرگونه از علائم تبخال را مشاهده کردید سریعا با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت نیاز، مصرف داروهای مورد نیاز به منظور برطرف کردن بیماری شروع شود. ثبت نوبت پزشکان متخصص پوست و مو در شهر تهران، شیراز، مشهد، اهواز، کرج، بوشهر و … از طریق دکترتو امکان‌پذیر است. لطفا ابتدا شهر محل سکونت خود را انتخاب کنید.

نام منابع:
footofan

medicalnewstoday

Healthhub

my.clevelandclinic

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.